🛄سوال◀️۱-چرا وچگونه گیلان را سرزمین گیل ودیلم نامیده اند،مگر تالشان گیلانی نیستند؟آیا قوم تالش قبلا جدا از سرزمین گیلان بوده است؟

۲-در برخی از رسانه ها ی ملی واستانی به گیلان سرزمین گیل ودیلم اطلاق میگردد،و نامی از تالشان نیست،آیا این یک توطئه و حرکت تبعیض آمیز است که جمعیت تالشان را در غرب گیلان نادیده گرفته است؟یا اهداف دیگری دارد؟
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔵 پاسخ

🔰آنهائی که گیلان را تنها سرزمین گیل و دیلم مینامند گویا نام گیلان و خمسه طوالش را از روی قصد و نیتی ناجوانمردانه از قلم انداخته ویا اینکه فراموش نموده اند که در طول تاریخ قومی بنام کادوس و طالش نیز وجود داشته است. اگر تالش جدای از استان گیلان است پس چرا این منطقه را تبدیل به استان دیگری بنام تالشستان و کادوسیه ویا استان کاسپین نمیکنند؟باید گفت که گیل وتالش،در استان گیلان هماننددوبال یک پرنده هستند،که هزاران سال ماننددوبرارباهم دیگر در یک مکان زیسته اند،شعر معروف تالشی میگه👇
کی وا تالش،گیلکینه صیفایَه تالش گیلکینَه راستَه برایَه

💢سیاست گزاران چنین ترفندی گویا در صدد هستند برای انجام خیانتی بزرگ به مردم کشور حضور و اسکان تالشان را بکل نادیده انگارند !!. آنها فراموش کرده اند که در تمام طول تاریخ باستانی ایران در این سرزمین از ساحل جنوبی رود کورا الی ساحل غربی سفید رود (تنائیس ) تنها دوقوم کادوس و گیل بسر میبردند که از بازمانگان کاسها یا کاسپی ها شناخته میشدند و اما در سواحل شرقی سفید رود وکوهستانهای شرقی گیلان ابتدا قوم باستانی موسوم به دروپیگ های آریائی تبار بسر میبردند که پس از سپری شدن دوره ای طولانی جای خودرا به آمارد آریائی وسکائی تبار دادند

💢این قوم جنگجو ودلاور به دلیل نا ارامی هائی که داشته بارها با حکومت مرکزی به ستیز پرداخت اما سرانجام در سالهای 150 قبل ازمیلاد پس از شکست از فرهاد اول اشکانی به ناحیه ری کوچانده شد وبعدها در سرزمین امارد ها قومی پدید آمد که آنرا دیلم نامیدند این قوم به استناد تاریخ از اختلاط و ازدواج گروهی از بازماندگان آمارد و خاندان هایی از تپوری ها و گیل ها و تالش ها شکل گرفت که صرف نظر از آنکه همراه گیل ها و تالش ها گردن کشی هائی در برابر شاهان ساسانی داشته اند

💢در زمان تازش اعراب و خلفای اموی هرسه قوم ساکن در استان گیلان به اتفاق و یاری هم دیگر موفق شدند قریب سه قرن از تجاوزات اعراب به خاکشان مقاومت وایستادگی نموده و از ورود قهرانه اعراب به خاک خویش جلوگیری نموده واز پرداخت خراج امتناع نمایند.

💢اعراب که سابقاً هیچگاه با کادوسیان مواجهه نشده بودند انها را قومی عشایر و چادر نشین دیدند وبدین علت آنها را طیلسان یعنی چادر نشینان نامیدند که این نام پس ازگذشت 14 قرن با تحریفاتی که توسط نسخه برداران انجام گرفت و زمانی هم بنام طیلشان مینامیدند که اکنون انها رابنام طالش که اسم مفرد طالشان است می نامند بنابراین انکار کردن نام طالش یا تالش و حذف نام این قوم در کنار مردم گیل از استان گیلان چیزی جزنفاق افکنی و خیانت به ملت ایران و مردم تالش و حتی گیل ها ودیلمی نمیتوان نامیده شود.

💢این اقدامات که گویا از اهداف و توطئه های پانترکیستی مایع گرفته و منشاء آن احتمالا در راستای چند انگیزه صورت گرفته 1- انکار برادری و برابری بین مردم گیل وتالش ودیلم و ایجاد تفرقه بین این سه قوم 2 - برآورده شدن نیات وخواسته های ننگین پانترکیستی برای جدا سازی تالش از استان و الحاق آن به استان اردبیل و ادامه راه تجزیه طلبانه پیشه وری و فرقه دموکرات آذربایجان برای الحاق به کشور جعلی به اصطلاح جمهوری آذربایجان.

🔴باماهمراه باشیددر⏪ @bataleshan